tisdag 21 september 2010

Jag är ingen SD men nu tycker jag det räcker!

Jag har sett på facebook hur grupper samlas för att ”sprida kärlek” säger dem. Men man sprider inte kärlek genom hets mot folkgrupp(parti). De skriver väldigt fula saker. I biologisk mening tillhör alla människor samma ras, talet om raser är i detta avseende irrelevant och felaktigt.
Bara för några dagar sedan läste jag att vissa på FB kallade Fredrik Reinfeldt för nazist och förtryckarsvin. Att Mona Sahlin älskar bara Muslimer. Att vissa andra partier gillar bara pensionärsvin... Fredrik Reinfeldt får ta mycket skit ifrån detta med utförsäkrade. "hets mot folkgrupp" är det slående ordet just nu som cirkulerar.. Är sjuka människor en folkgrupp? Är pensionärer en folkgrupp? Är egenföretagare en folkgrupp? ungdomar? Arbetslösa? Barn? Föräldrar? Arbetare? Är en folkgrupp en religion, en hudfärg, en åsikt eller ett politisktparti?
Rasism och främlingsfientlighet förekommer i olika omfattning i de flesta samhällen. Rasistisk ideologi ligger bakom flera av historiens allra värsta förbrytelser. T.ex. Hitler och i Rwanda. Rasistiska tankar och idéer har en stark kraft vad gäller att skapa misstro, splittring och hat mellan människor.
Jag vill tro att det är bra att SD kom in i riksdagen, Det finns inget givet framgångsrecept vad gäller att motverka rasism och främlingsfientlighet men inget annat parti vill ta upp denna diskussion.. Denna fråga ligger på den politiska nivån för det är där som bestäms.  Våra politiker måste se till att vår invandrarpolitik kommer fram. Man måste diskutera öppet istället för att det diskuteras hemma vid köksbordet, på fikaplatserna på arbetena. Genom att diskutera och få mer vetskap kan vi därefter föra fram våra åsikter på ett vettigare sätt. skapa ett medvetande kring begrepp som jämlikhet, tolerans och medmänsklighet.
Sprider sig sådana här saker hemma i källaren kan det bli en annan bomb istället. Våga ta ställning mot rasism, främlingsfientlighet och fördomar genom diskussioner och öppenhet inte genom spridningar på FB och internet utav elaka kommentarer detta bara göder fel saker.  
Det finns säkert dem i SD som är rasister, men de människor som tror att rasister inte existerar i andra parti och överallt i samhället är helt blinda och en aning tröga. Rasism kan ha många ansikten …SD är inröstade.... lägg det bakom er och gå vidare!.. Sprid energin på diskussioner istället.. öppna för samtal om människors bakgrund, hudfärg och religioner.. Lägg energin på vetskap detta ger kunskap…kunskap ger insikt… det är bättre att föra diskussion baserad på fakta än på personliga uppfattningar och gissningar, och fakta motverkar skapandet av myter.
Kram på er där ute

3 kommentarer:

  1. Håller med dig till viss del...men jag försöker avhålla mig från politiska diskussioner då dom oftast inte leder nån vart. Jag tror inte att det är bra att SD kommit in i riksdagen...inte alls...däremot tror jag att det ger en hint om vad många svenskar tycker när det gäller den massiva invandringen vi har...att det har blivit lite för mycket av "det goda" Se bara på Rosengård i Malmö och här där jag bor finns en "rosengård" numera också. Man måste hitta en balans mellan det svenska samhället och invandringen och det har man inte gjort. SD ger i sina löften det som många önskar...en minskning av invandringen och ett behållande av det svenska samhället, du vet det där : ta seden dit man kommer...så då får dom mångas röster...tom såna som egentligen inte är sympatiserande med SD. Bara här där jag bor så finns alltså bostadsområden med mer än 95 % invandrare...och då blir segregationen tydlig! Jag är inte förvånad att dom kom in i riksdagen...på ett sätt kanske dom "behövs" för att man ska se vad som är fel...vad många svenskar önskar etc. Men jag tror också att vi gräver vår egen grav i långa loppet genom att de får "makt". Men men ...vi har ju åsiktsfrihet i Sverige...även om den gärna toppstyrs av andra...och som man bäddar får man ligga. Nu gjorde jag det jag inte ville...politik och jag är inte kompatibelt riktigt:) Det jag egentligen skulle säga var : tack för ditt besök på min blogg och ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ooops...glömde...du har rätt i att det finns rasister i alla partier (bland mycket annat)...och det är synd om FB ska förstöras av allehanda politiska åsikter. Jag har oxå sett att det kastas skit både åt höger och vänster...så jag funderar på att helt enkelt dölja dom personer som är VÄLDIGT jobbiga tills det lugnat ner sig. Jag är inte på FB för att sprida några politiska åsikter och vill inte få andras heller...en sak att man nämner att man tycker si eller så...men när det blir hetsiga debatter eller liknande då är det inte kul längre. Politiken kan hållas nån annanstans..FB ska vara kul att vara på!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig..trött på aftonbladet som skapar masshysteri inne på FB precis som de gjorde med svininfluensan...Undrar om det är samma människor som skriker nu som då..;o)..

    jag vill också ha trevligt med alla vänner inne på FB..visst kan man ibland som du skriver ha lite allvarligare samtal..men inte om det blir tjaffs..sen finns det ju de som aldrig tål sanning mer än i deras egen lilla värld ;o)...Tack för att du svarade....;o)..alltid kul med nya som kikar in..

    SvaraRadera